Työ muuttuu, tietenkin



Ryhdyin yrittäjäksi 1990-luvun alussa laman keskellä. Olin Martelalla esimiehenä, yksikön johtajana ja vientitehtävissä, mistä loikkasin itsenäiseksi Martela-yrittäjäksi. Ryhdyin yrittäjäksi kahdesta syystä: tartuin syntyneeseen tilaisuuteen ja halusin tehdä asiat omalla tavallani. Nyt kehtaan jo tunnustaa, että en todellakaan ymmärtänyt, miten iso muutos loppujen lopuksi ison organisaation itsenäisestäkin asemasta yrittäjäksi siirtyminen oli. Vaikka isossa organisaatiossa olin vastannut varsin itsenäisesti oman yksikköni tuloksesta, kokonaisuus hahmottui kuitenkin vain rajallisesti.

 

Keskeinen muutos oli totaalinen vastuu kokonaisuudesta. Ne syyt, joita aikaisemmin voi käyttää selityksinä ja syyllisinä organisaation epätäydelliseen toimintaan muuttuivat annetuiksi tekijöiksi, joihin piti sopeutua onnistuneesti, jos niitä ei voinut muuttaa.

 

Yrittäjänä suurin murros on ollut siirtyminen tuotteiden ja palvelujen tarjoamisesta aidon lisäarvon tuottamiseen asiakasorganisaatioille. Emme enää myy pelkkiä kalusteita vaan teemme tuotteiden, palvelujen ja etenkin asiantuntemuksemme avulla sisustusratkaisuja, joilla autamme asiakasorganisaatioitamme heidän ydintavoitteiden toteuttamisessa. Tämä on muuttanut työn sisällöt perusteellisesti. Ennen pyrittiin löytämään tuotteilla ja palveluilla asiakkaan kalustusongelmaan tai -tarpeeseen ratkaisu ja toteuttamaan se. Nykyisin on ensin ymmärrettävä asiakasorganisaation ydintoimintaa, sen toiminnan prosesseja ja löydettävä omasta osaamisesta osa-alueita, jotka kehittävät asiakasorganisaation toimintaa. Tämä tekee työstä entistäkin mielenkiintoisempaa ja haasteellisempaa. Se vaatii minulta ja työntekijöiltäni laajempaa osaamista, kykyä keskustella erilaisten organisaatioiden edustajien kanssa hyvin erilaisista toiminnoista. Patenttiratkaisuja ei ole, vaan pitää osata käyttää omia tietoja taidon lisäämiseksi ja opittava koko ajan uusia asioita.

 

Kaikessa työssä korostuu yhä enemmän sen kirkkaana pitäminen, kenelle työtä tekee. On asiakas sitten sisäinen, oman organisaation toinen jäsen tai ulkopuolinen asiakas, työn tarkoitus on tuottaa asiakkaalle arvoa. Tämän sisäistäminen tekee isotkin, jopa organisaation olemassa olon tarkoitustakin muuttavat muutokset ymmärrettävämmiksi, hahmotettavammaksi, perustellummaksi ja johdettavammaksi.

 

Yksi selvästi lisääntyvä vaatimus yhteisöille on kasvava avoimuuden, läpinäkyvyyden ja mitattavuuden vaatimus.

 

Jyrki Mäkynen

yrittäjä

Suomen Yrittäjien puheenjohtaja

 

Mäkynen on mukana TEM:n paneelikeskustelussa Ei.Ehkä.Kyllä! Uudistumisen voima työssä torstaina 16.7.


Takaisin kirjoituksiin